Jag vann ej, men är lika glad ändå.

I lördags var vi i Eveleth-Gilbert och tävlade med Speechteamet. Innan jag berättar hur det gick ska jag först gå igenom hur en speechtävling går till.

         Man gör 3 rundor, vilket betyder att man framför sitt "speech" tre olika gånger. I varje runda är det runt 7 tävlande och en domare. En startordning har lottats fram så man går upp en och en och framför sitt "speech" inför resten av de tävlande. När alla är klara, vilket oftast tar över en timme, så får man sitt kritikpapper från domaren där det står vad man behöver förbättra, och också vad man gjorde bra. Det här gör man alltså tre gånger. Domaren måste efter en runda ranka alla tävlande från 1-4, resten får 5:or, där 1 är det bästa. Domaren sätter också en procent från 100-88, där 100 är det bästa, på varje tävlande, domaren får inte sätta samma procent på varje tävlande. Procenten används ifall två tävlande har fått samma rankningspoäng, för att avgöra på vilken plats de kom.
         När alla är klara med sina rundor och resultaten är räknade presenteras vilka som har gått till final. Det brukar vara 6-7 styckna. De får då gå och framföra sitt "speech" igen, men den här gången inför 3 domare. Precis som förut så rankar domarna och sätter procent, men individuellt de pratar inte med varandra.
         När finalerna är klara är det dags för awards där vinnarna presenteras. Det tar ett tag, det finns nämligen 13 olika kategorier. (Och för er som har dåligt minne så är jag i Drama.)


Så, nu borde ni förstå. Till resultaten... Jag kom till final! Fast jag kom bara på 5:e plats... Men jag hade samma procent som Larissa som kom på 3:e plats. Och, nu till det bästa, jag fick 1 i alla mina tre rundor! (Inte finalrundan) Vilket betyder att varje domare i varje runda tyckte att jag gjorde mitt speech bäst av alla tävlande i den rundan. Min totala procent var på 298, där 300 är det högsta man då kan få. Så om de inte hade haft finaler, utan baserat vinnarna på resultatet i de första rundorna så hade jag kommit på delad första plats! Det var bara jag och Megan som hade fått tre ettor, och vi hade samma procent. Jag är så glad! Det är inte ofta man får tre ettor, Cheyenne som har vunnit flera gånger har aldrig fått det.


Nu är det bara en vanlig tävling kvar... Sedan är det sub-sections, och förhoppningsvis så går man vidare från det till sections, och från det så kan man gå vidare till state. Jag är så glad att jag gick med i speechteamet! Jag har fått så många nya vänner, och haft så mycket kul! Det här var så mycket bättre än längdskideåkningen...


Kommentarer
Postat av: Emma

Svar: det var ingen allvarlig utan en liten bara, halkade på garageuppfarten och hamna pladask på isen :/

men nu mår jag bra:)

2009-03-18 @ 09:20:05
URL: http://emmmmajohnsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0